Invata ce inseamna cateva prescurtari folosite in Informatica/IT-Definitii IT



A-D Din analog in digital

AFR Format de adresa

AI Inteligenta artificiala

ARP Acceptarea unui raspuns

BDOS Basic disk operating system

BIOS Basic Input/Output service

Bpi Bytes per inch

CODEC COder/DECoder

CPU Unitate centrala de prelucrare

CDR Cititor de card-uri

CD-ROM Compact disc - citeste doar din memmorie (ReadOnly)

CMOS Complementary Metal-Oxide Semiconductor

dpi Puncte per inch (dots)

EGA Adaptor grafic avansat

EOF End of file

FAT Tabela alocare fisier

HD High Definition

IBM International Business Machines

I/O Input/Output (intrari/iesiri)

ISA Arhitectura standard internationala

Lpm Linii pe minut

MAC Media access control

MS-DOS Microsoft DOS

Modem Modulator-Demodulator

MS Microsoft

OEM Original Equipment Manufacturer(producator original)

OS (SO) Sistem de operare

SVGA Super Video-Graphics Array

SW Software

UPS Sursa de curent ne-intreruptibila

Acces Mod de lucru, de extragere sau introducere date, care permite localizarea informatiei prin
intermediul unei adrese.

Activare Este un proces de declansare a executiei unui program

Actualizare Procesul de modificare a continutului de date a unui fisier.

Adaptor Este o unitate functionala sub forma unei placi de circuite, cel mai adesea folosita pentru a descrie tipul de display.

Administrare Se refera la conducerea operationala sistematica.

Adresa Un caracter sau un grup de caractere care identifica un registru, o parte determinata de memorie, pentru localizarea datelor in vederea prelucrarii informatiei.

Afisaje cristale lichide (LCD) Folosesc capacitatea unor anumite solutii cristaline de a-si modifica orientarea spatiala si indicele de refractie in functie de sarcinile electrice care le strabat.
Algoritm Sistem finit de reguli, care, aplicat la o anumita clasa de probleme de acelasi tip, se executa intr-o anumita ordine, producand un set de valori de iesire pornind de la un set de valori de intrare.
Alocare memorie Atribuirea de zone de memorie pentru date predeterminate.

ANSI Set de caractere folosite de catre Microsoft Windows. Este diferit de seturile ASCII si IBM.

Antivirus Program specific pentru protectia sau recuperarea datelor si fisierelor infestate cu virusuri informatice. Acestea "recunosc" practic "semnaturile" unor anumite virusuri, semnaleaza infestarea si pot incerca eliminarea respectivelor coduri din memorie.

Aplicatie Folosirea in practica a programelor de utilizare a calculatoarelor.

Apel Metoda de initializare a executiei unui program sau subprogram.

Arhitectura Modul in care hardware-ul si software-ul interactioneaza intr-un calculator, pentru a realiza performantele cerute de catre proiectanti.

ASCII O serie de coduri unice pentru 128 de caractere, incluzand coduri de control, caractere alfanumerice si semne de punctuatie. Fiecare caracter este continut intr-un singur Byte, 7 biti fiind folositi pentru definirea caracterului, iar al 8-lea ca cifra de control sau bit de semn.
Atribuire Operatie prin care se realizeaza schimbarea valorii unei variabile.

Baza de date Multime de date structurate in scopul optimizarii si relucrarii lor astfel incat sa permita exprimarea tuturor relatiilor logice intre inregistrari.

Binar Informatie reprezentata intr-un sistem de numeratie in baza 2.

Bit Unitatea de baza pentru masura informatiei, reprezentand cantitatea de informatie care se poate obtine prin producerea unui eveniment intr-un sistem informational, a caror valoare poate fi 0 sau 1.

Blink Clipire

Boot O secventa de instructiuni de pornire ce declanseaza procesul de intrare in regim de lucru al calculatorului

Buffer Memorie tampon ce permite accesul la transferul de informatii intre doua sisteme ce au durata ciclului diferita

Bug O mica eroare de programare, ce are ca rezultat blocarea programului.

Byte Unitate informationala formata din 8 biti (octet). Spatiu minim necesar pentru definirea unui caracter.

C Limbaj de programare structurat, portabil.

Calculator Unitate functionala programabila compusa din una sau mai multe unitati centrale asociate si din echipamente periferice, comandata de programe incarcate in memoria interna, capabila sa efectueze automat operatii aritmetice si logice.

Cursor Caracter special, (uzual linie) care indica pozitia curenta pe ecranul computerului.

Debugging Operatiune de eliminare a "bug-urilor", prin cautare automata sau manuala a liniilor de program.

Desktop Literal, "pe birou", PC si periferice de tip standard. (spatiu de lucru)

Director Deoarece un disc dur poate contine sute de mii de fisiere, este necesara organizarea acestora in sectiuni unor accesibile. Aceste sectiuni se numesc directori si sunt organizate in ceea ce se numeste arbore (tree) de directori. Directorul de baza, care contine toti ceilalti directori, cu subdirectorii lor, se numeste director radacina (root).

Disc dur Discuri din aluminiu, acoperite cu material magnetizabil, numite platters, suprapuse pe un ax central, cu atatea capete de citire/scriere cate platters contine hard-discul. Totul este incastrat intr-o cutie impermeabila. In momentul cand computerul este pus in functiune, axul central se roteste permanent, cu o viteza de cca 10 ori mai mare decat un floppy disc.

Disc flexibil Floppy disk, este un disc plat, acoperit cu o substanta magnetica, pe care pot fi stocate date prin inregistrare magnetica.

Disc optic CD-ROM, este un disc din material plastic, de dimensiunile unui floppy-disk de 5,25
inch, care foloseste un fascicul laser pentru citirea informatiei scrise anterior pe disc, in cod binar.

DPI Dots per inch - Puncte pe inch patrat.

Driver Este un program de "pilotare" pentru periferice, micro-module program, ce permit sa se tina seama de specificitatea fiecarei componente hardware.

Editare Descrierea ordonata a datelor pe purtatorul de date in vederea prelucrarii.

Fereastra Window- Deschiderea unui program sau a unui document intr-un program de tip GUI (Interfata grafica cu utilizatorul), produce afisarea unei ferestre in zona de lucru.Datorita acestui sistem, este posibil a se efectua mai multe sarcini in acelasi timp, putand trece cu usurinta de la una la alta, spre deosebire de mediul DOS, unde trebuia mai intai parasita o aplicatie pentru a intra in alta.

File Fisier. Este o colectie de instructiuni sau date cu care computerul opereaza, multime de inregistrari alcatuite din articole organizate intr-un format predefinit si identificat, care vor suferi prelucrari ulterioare.

Firmware Program inmagazinat in memorie de tip ROM (Read-Only Memory), nevolatila si neschimbabila de catre operator, contine programul "boot" si sistemul de operare.

Font Corp de litera, cu anumite caracteristici. Un font are de obicei mai multe marimi si stiluri 9ingrosat, italic, etc)

Format Mod de prezentare definit si specific al datelor sau intructiunilor pe un suport de date sau in memorie.

Formatare Pregatirea discului pentru scrierea informatiei, in diferite desnitati de scriere. In timpul procesului de formatare, computerul determina o serie de piste si sectoare pe suprafata discului.

Fundal Background, se refera la sarcinile de prioritate mai mica, care sunt rezolvate cand CPU nu este ocupat cu programe de mai mare importanta (foreground).

Fuzzy Multime vaga, multimea M apartinand unui univers U in care exista elemente apartinand multimii M, in asa fel incat sa nu se poata decide daca apartin sau nu acestei multimi. Logica fuzzy implica diferite grade de adevar si nu numai distinctia bipolara adevarat/fals.

Hacker Termen de argou informatic care desemneaza programatori/utilizatori care, prin intermediul retelelor informatice, se ocupa de accesarea neautorizata a diferitelor banci de date, "spargatori" de coduri de acces.

Hardware Componenta fizica a calculatorului, ceea ce se vede. Cuprinde totalitatea circuitelor, dispozitivelor si echipamentelor sale.

Icon Mici simboluri grafice care se folosesc de obicei pentru a reprezenta documente si programe care nu sunt inca deschise intr-o fereastra.

Iesire Output - Parte functionala prin care calculatorul comunica cu utilizatorul lui.

Interfata grafica utilizator - GUI Sistem de programe deosebit de complex, care se interpune intre utilizator si calculator, prezentand catre personalul uman un ecran grafic pe care utilizatorul poate desemna cu ajutorul unui mouse diferitele obiecte componente, sau poate introduce textul necesar.

Intrare Modul in care, cu ajutorul dispozitivelor de intrare, se pot comunica calculatorului programul si datele necesare.

Joystick Echipament logic locativ care detecteaza axa miscarii x-y, controland imaginea mobila de pe display.

Lansare Comanda executiei unui program.

Laptop Calculatoare care ofera toate facilitatile unui desktop, la o greutate de 3-5 kg, cu alimentare cu baterii sau acumulatori, care le confera autonomii intre 3-6 ore. Prezinta incorporate cele mai noi elemente constructive, precum ecranele plate de diferite tipuri, porturi multifunctionale, trackball si noile sisteme de andocare (docking).

Listare Este documentul prin inregistrarea pe imprimanta a datelor, rezultatelor si programelor intr-o forma accesibila.

Memorie Echipament sau subsistem care apartine unui sistem de calcul si are rolul de a pastra

informatia. In memorie se efectueaza operatiunile de citire/scriere.

Meniu Lista de functii afisata pe ecran din care la un moment dat pot fi apelate toate sau partial.

Monitor Ansamblu de module program apartinand sistemului de operare, iar ca periferic, constituie principala unitate de iesire a computerului.

Mouse Dispozitiv manual pentru transformarea miscarii din plan in miscare a cursorului pe display.

Multitasking Metoda de lucru cu calculatoarele posedand microprocesoare si sisteme de operare de ultima generatie, prin care un utilizator poate folosi mai multe aplicatii software in acelasi timp.
Pagina Bloc de lungime fixa, care are o adresa virtuala (RAM) transferandu-se ca un tot intre memoria de baza si cea extinsa.

Partitie Optiune de formatare a discurilor dure, prin care se imparte capacitatea de stocare a unui disc dur de capacitate mare in mai multe discuri virtuale, cu capacitati si accesare separata.
Periferic Echipamente pentru comunicarea informatiei si extragerea rezultatelor prelucrarii.

Pixel Cel mai mic element de pe suprafata de afisare (ecran) caruia i se poate atribui in mod independent o culoare sau o intensitate pe liniile raster ale display-ului.

Proces Secventa predeterminata de evenimente definite de obiectul sau efectul procesului, derulandu-se in conditii date intr-un sistem, sau la trecerea de la un sistem la altul.

Procesor Unitate functionala care interpreteaza si executa instructiuni.

Program Colectie de secvente de instructiuni care definesc cum trebuie executata sarcina; ele descriu structura si starea unui sistem si a obiecivelor de indeplinit in timp.

Punct Point- masura referitoare la inaltimea caracterelor.

Retea Network- Interconectarea unor circuite logice prin linii ce reprezinta modul de conectare.

Rezident Program care, odata instalat, ramane in memoria calculatorului si poate fi accesat oricand prin tastarea unei serii specifice de "hot-keys".

Salt Abandonarea ordinii implicite sau declarate dupa care se executa instructiunile.

Sarcina Task- set de functii ce pot fi independente prin executarea unei secvente de program.

Scanner Dispozitiv explorator ce examineaza prin baleiere o figura (forma), emitand semnale analogice sau numerice corespunzatoare care sunt ulterior prelucrate. Inseamna de asemeni un dispozitiv pentru captarea imaginilor de pe hartie sau alt suport folosind CCD care genereaza sarcini electrice recognoscibile de catre software-ul asociat, transformand imagini, text dactilografiat sau tiparit in fisiere de diferite tipuri, recuperabile de catre programe specifice.

Server Orice masina care furnizeaza servicii pentru alte computere (clienti).

Software Rezultat al inteligentei naturale, constand in programe, proceduri, reguli si documentatie, asociata necesar functionarii unui sistem informatic. Poate fi inclus initial in calculator sau nu, in functie de destinatia utilizarii.

Tastatura Keyboard- dispozitiv de transformare a datelor in cuvinte de cod binar, tastele corespunzand caracterelor alfanumerice si anumitor functii de operare.

Terminal Unitate de intrare/iesire prin care utilizatorul comunica cu un sistem de prelucrare a datelor.

UNIX Sistem de operare conceput in 1969 la Bell Laboratories, New Jersey in 1969. Scris in limbaj de asamblare.

Variabila Entitate (marime), care poate fi nedeterminata pana i se atribuie o valoare.

Virus Mini-program pentru sabotarea deliberata a software-ului. Este un fisier executabil autoreproductibil care poate produce pierderea sau coruperea datelor de pe discuri sau din memoria unui PC. Virusurile sunt creatia unor "hackers" sau a unor firme, activandu-se doar in anumite situatii, sau pur si simplu ca amuzament sinistru.

Zona de lucru Work Area- notiune folosita in programele de tip GUI (Windows), care reprezinta aria pe care o foloseste programul activ ce deplaseaza elementele din aceasta suprafata, le recupereaza, renunta la ele etc. Se lucreaza cu reprezentari grafice ale documentelor, intr-un mod mai rapid si mai facil decat sub DOS de exemplu.


Responses

2 Respones to "Invata ce inseamna cateva prescurtari folosite in Informatica/IT-Definitii IT"

LaurentiuD1998 spunea...

Era mai bine daca le organizai altfel adica: termenul= ce inseamna.
Si ai uitat de multe: SD, USB, CF, GIF, PNG etc..


sâmbătă, 26 noiembrie 2011 la 16:27:00 EET
Anonim spunea...

E adevarat ce spunea...LaurentiuD,insa e bine si asa decat deloc :)


luni, 18 iunie 2012 la 07:06:00 EEST

Trimiteți un comentariu

 
Return to top of page Copyright © 2012 | i-Learn2 Theme Converted into Blogger Template by Dominiq